28-02-07

Wil jij ook meer zien van een mannelijke BV?

Surf dan als de bliksem naar Laat wat zien, de site van de jaarlijkse campagne van Kom op tegen Kanker die dit jaar in het teken staat van borstkanker.

Kom op tegen Kanker roept vrouwen tussen de 50 en de 69 jaar opnieuw op om deel te nemen aan de borstkankerscreening, het bevolkingsonderzoek naar borstkanker. Ze doet dat met een nieuwe grootschalige mediacampagne onder de slogan ‘Laat wat zien’.

Eén vrouw op de negen krijgt borstkanker. Een schrikbarende vaststelling. Vooral vrouwen tussen 50 en 69 zijn er het slachtoffer van. Hoe borstkanker precies ontstaat, is niet geweten. Wel staat vast dat vrouwen in die leeftijdsgroep zeker om de twee jaar een mammografie zouden moeten laten maken. Zo kan borstkanker ontdekt worden in het eerste stadium - wanneer volledige genezing nog mogelijk is. De kans op volledige genezing is dan 95%, bij laattijdige ontdekking is die kans veel kleiner.

Uit recent onderzoek is gebleken dat vrouwen het belang van de tweejaarlijkse mammografie in het kader van de screening erkennen: ze moeten op dat punt niet overtuigd worden. Wat er ontbreekt, is een ruggensteuntje, een positieve motivatie. En daarom richt de preventiecampagne 'Laat wat zien' zich niet alleen op de doelgroep van de vrouwen, maar ook op artsen en op de omgeving van de vrouwen, hun broers, zussen, ouders, kinderen, vrienden, echtgenoten, minnaars... De website Laat wat zien organiseert er een prikkelende preventiewedstrijd rond. Het systeem is simpel: wie vrouwen aanzet om naar hun borsten te laten kijken, krijgt ook zelf wat te zien.

Kom op tegen Kanker vond vijf Vlaamse mannen bereid om zich 'puur natuur' aan het publiek te tonen, op voorwaarde dat de rest van Vlaanderen zich dan ook figuurlijk blootgeeft, en kiest voor het onderzoek. Wie een vrouw tussen 50 en 69 jaar kan overtuigen om een gratis screeningsmammografie te laten uitvoeren, surft naar de site om daar zijn of haar engagement kenbaar maken. Op de website staan foto’s van de vijf naakte heren, voorlopig nog zedig bedekt met Kom op tegen Kankermadeliefjes. Hoe meer mensen het inschrijvingsformulier invullen en zich registreren, hoe meer bloempjes er verdwijnen en hoe meer er te zien is van de 'uitdagende' blote man in die provincie. De bewoners van de winnende provincie worden beloond met een reuzengrote naaktaffiche.

Ook de affichecampagne ‘Laat naar je borsten kijken’ moet vrouwen tussen 50 en 69 jaar ertoe bewegen om hun borsten te laten onderzoeken. Met grote reclamepanelen en een brief in de bus van elk huisgezin wordt de campagne kracht bij gezet. Alle radio- en tv-netten van de VRT doen eveneens hun duit in het zakje om het doelpubliek langs alle mogelijke kanalen te informeren, sensibiliseren en mobiliseren.

Zoals de traditie wil, gaat de campagne niet alleen over preventie. Kom op tegen Kanker is en blijft in de eerste plaats een solidariteitscampagne voor kankerpatiënten en hun omgeving. Kom op tegen Kanker is aan zijn tiende editie toe en zal tijdens de startshow van 6 april alweer innoverend uit de hoek komen. Dit jaar ligt de focus op borstkanker. De show van Kom op tegen Kanker wil geld inzamelen voor een betere begeleiding en opvang van borstkankerpatiënten. De kijkers kunnen naar aanleiding van de tv-show bellen om een gift te doen of een actie op poten te zetten.

Vele radio- en televisieprogrammas’s in maart en april besteden aandacht aan de actie. Een volledig overzicht vind je hier

26-02-07

Koppen

Het begint hier stilaan op een online tv-blad te lijken…

Op 27 februari start de nieuwe Kom Op Tegen Kanker actie. Voor Koppen de aanleiding om het verhaal van Marleen te brengen, een vrouw van 46 met borstkanker. In een extra lange reportage volgen we Marleen op haar laatste werkdag, tijdens de bange uren voor haar borstamputatie en tijdens de pijn en aanvaarding achteraf.

“Ik zag me al staan zonder haar, zonder borst. Ik heb toch wel een paar nachten geweend, dat ik dacht, kanker in mijn lijf, amai, dat is niet goed.” Marleen Breugelmans is 46. Eind vorig jaar, na een jaarlijkse controle bij de gynaecoloog, kreeg ze te horen dat ze borstkanker heeft. Eén op de acht vrouwen in ons land wordt geconfronteerd met borstkanker, bij vrouwen tussen 50 en 69 jaar is het zelfs de belangrijkste doodsoorzaak. Vroegtijdig opsporen redt levens. Dat is de boodschap van de campagne van Kom Op Tegen Kanker, die op 27 februari start. Dat is ook het verhaal van Marleen. Koppen toont in een extra lange reportage Marleen’s laatste werkdag, de bange uren voor haar borstamputatie, de pijn en aanvaarding achteraf.

“Had ik toen geen mammografie laten doen, of over een half jaar pas, had ik prijs gehad”, vertelt Marleen. Eind november wordt een kwaadaardige tumor in haar rechterborst ontdekt, zo’n zes centimeter groot. Niet voelbaar, wel zichtbaar op mammografie. “Dat was wenen, ik kreeg al direct te horen, die borst gaat weg moeten. ’s Morgens en ’s avonds sta je dan voor de spiegel, en denk je, wat is er nu aan mij aan, er is niks te zien, je kan het niet geloven dat ze die borst moeten weghalen. Ik was ook bang dat ik mijn kippenkraam zou moeten verkopen.”

“Borstkanker begint niet met een tumor van zes centimeter,” zegt professor Marie-Rose Christiaens, van het universitair ziekenhuis van Leuven. “Een mammografie op het moment dat je niets voelt en geen klachten hebt, is bedoeld om die hele kleine letsels te vinden. Op deze foto bijvoorbeeld zie je een gelijkaardig letsel als bij Marleen, alleen is het niet zo groot, dus die kanker kan borstsparend weggenomen worden.”

Marleen verliest haar borst, maar kan meteen na de amputatie haar borst laten reconstrueren, met weefsel uit haar buik. Als de kanker tenminste niet is uitgezaaid. Een zware operatie, van zo’n acht uur, maar Marleen twijfelt niet. “Zo zonder borst, daar vond ik me nog te jong voor. Je wordt er toch elke keer mee geconfronteerd als je je uitkleedt. Als die er niet moest aanstaan, zou je toch zeggen, er hapert iets aan mij. En dan is het ook afwachten of het aanslaat, in 2 procent van de gevallen mislukt het.”

Leven met borstkanker, dinsdag 27 februari in Koppen op Een.